20-05-2010 01:56:24 |
Ciekawostki (zasady, przepisy, proced... |
Andrzej_SPE011 Użytkownik

Postów: 551
Data rejestracji: 22.06.09
Miejscowość: Białystok/Chicago
Wiek: 50
 |
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /httpdocs/includes/bbcodes/code_bbcode_include.php on line 20
Piotrek, tego to nie wiedziałem, ale również i chyba głównie procedurę Missed Approach rozpoczynamy w punkcie oznaczonym na Mapie jako MAPt (Missed Approach Point), jeśli np. nie mamy kontaktu wzrokowego z pasem lub w innym przypadku kiedy Pilot stwierdzi, że nie jest w stanie wylądować bezpiecznie.
 |
|
|
|
04-06-2010 20:47:14 |
RE:
Ciekawostki (zasady, przepisy, proced... | Edytowane przez
Okles 04-06-2010 20:47:48
|
Okles Administrator


Postów: 278
Data rejestracji: 02.05.09
Miejscowość: EPMM
|
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /httpdocs/includes/bbcodes/code_bbcode_include.php on line 20
Jakbyście nie mogli zdobyć chartów dla Rosji, co ostatnio jest bardzo trudne, z powodu awarii strony ich VACC, to TUTAJ możecie znaleźć je wszystkie Zdobyte dzięki uprzejmości kontrolera na St. Petersburg Radar  |
|
|
|
05-09-2010 19:22:25 |
RE:
Ciekawostki (zasady, przepisy, proced... | Edytowane przez
Andrzej_SPE011 06-09-2010 17:20:04
|
Andrzej_SPE011 Użytkownik

Postów: 551
Data rejestracji: 22.06.09
Miejscowość: Białystok/Chicago
Wiek: 50
 |
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /httpdocs/includes/bbcodes/code_bbcode_include.php on line 20
Ponieważ zagadnienie dość ważne, pozwoliłem sobie znaleźć trochę informacji na ten temat, a chodzi o rodzaje ciśnień ustawianych na wysokościomierzu samolotu.
Wysokościomierz można nastawić na trzy różne wartości ciśnienia atmosferycznego:
1. Ciśnienie lotniska startu, oznaczane QFE. Wysokościomierz wskazuje wtedy wysokość względną.
2.Ciśnienie na poziomie morza (QNH), dające wysokość bezwzględną.
3.Standardowe ciśnienie na uśrednionym poziomie morza (QNE), czyli 1013.2 hPa (760 mm albo 29.92 cala słupka rtęci).
Ciśnieniem QFE posługuje się wszystko co sobie fruwa swobodnie wokół swoich lotnisk z widocznością Ziemi. Taka "prawdziwa" wysokość lotu nazywa się w lotniczej frazeologii angielskiej height.
Ciśnienie QNH jest ciśnieniem na poziomie morza zmierzonym na lądzie, co oznacza że jest ono podawane w odniesieniu do ciśnienia atmosferycznego w punkcie pomiaru. W praktyce oznacza to że QNH jest to QFE poprawione o elewację tegoż punktu; na przykład w Warszwie do QFE dodać 13 hektopaskali. Wysokość zmierzoną według ciśnienia QNH podaje się jako altitude.
Przy ustawieniu wysokościomierza na QNE wysokość podaje się jako poziom lotu - flight level, oznaczany FL. Poziomy lotu są ustalane co 1000 stóp.
Poziom lotu definiuje się jako powierzchnię o stałym ciśnieniu, zatem np. FL 280 (2800 stóp - tradycyjnie podaje się poziom w setkach stóp, czyli hektostopach) jest tym samym poziomem dla wszystkich samolotów, niezależnie od miejsca startu. Zatem samolot z Warszawy do Tokio, lecący na FL 330 według QNE ustawionego w Warszawie, i samolot z Pekinu do Gdańska, lecący na FL 320 według QNE ustawionego w Pekinie, bezpiecznie miną się w drodze, rozdzielone 1000-stopową warstwą powietrza.
Dlatego ciśnienie QNE, czyli 1013,2 hPa, potocznie nazywa się standard.
Źródło , dział "Przyrządy pokładowe"/"Wysokościomierz barometryczny"
 |
|
|
|
18-11-2010 16:30:49 |
RE:
Ciekawostki (zasady, przepisy, proced... | Edytowane przez
Darek 18-11-2010 16:32:14
|
Darek Administrator


Postów: 1020
Data rejestracji: 14.04.09
Miejscowość: Drayton/Kobiór
Wiek: 42
|
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /httpdocs/includes/bbcodes/code_bbcode_include.php on line 20
Punkty początkowe i końcowe w naszych planach lotów (tylko Polskie lotniska).
Dzięki Rafałowi dotarłem do myśle interesującego artykułu na forum pl-vacc dotyczącego poprawności punktów początkowych i końcowych polskich lotnisk.
I tak:
Connecting points for DEP. from airfields:
(Punkty łączące dla odlotów z lotnisk):
EPBY: BEBAL/DEKUT/NEREK
EPKK: BABKO/BALOS/JED/KEKUS/LENOV/RINAM/SKAVI
EPKT: BANET/LUPUX/MOKOS/MYSKO/SUDOL/VEBEX
EPLL: LDZ/SUBAX
EPPO: CZE/DENKO
EPRZ: ARSOG/MAXAM/PIGAT/RZE/VELAX
EPSC: CHO/GOMEX/IRGET/ROVEK
EPWR: APTAS/ARMEX/DODER/RASUT/TRZ/VAGSA/XELET/XERKO
EPZG: KELOD
Connecting points for ARR. to airfields:
(Punkty łączące dla przylotów na lotniska):
EPBY: BEBAL/NEREK/REDMO
EPKK: BALOS/KRA/KRW/SKAVI/VAVEL
EPKT: BAREX/KTC
EPLL: LDZ
EPPO: BAPAS/BAREP/BESTO/CZE/DENKO/INDIG/LAW
EPRZ: ARSOG/BIA/MAXAM/PIGAT/RZE/VELAX
EPSC: CHO/OL
EPZG: BAREP/BBM/OBOLA
A jest to ni mniej ni więcej informacja o początkowych i końcowych punktach planów lotu na ww. lotniska. Np. dla odlotów z Rzeszowa punktami początkowymi powinny być: EPRZ: ARSOG lub MAXAM lub PIGAT lub RZE lub VELAX.
Pozdrawiam
 |
|
|
|
30-11-2010 23:24:12 |
RE:
Ciekawostki (zasady, przepisy, proced... |
Marcin Zielinski Użytkownik


Postów: 313
Data rejestracji: 16.04.09
Miejscowość: Olkusz
Wiek: 47
 |
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /httpdocs/includes/bbcodes/code_bbcode_include.php on line 20
Metar w SB.
Może i jest to komuś wiadome ale napisze. Wpisując w SB komendę ".metar np EPKK" otrzymujemy informacje o aktualnej sytuacji pogodowej.

 |
|
|
|
07-03-2011 14:50:03 |
RE:
Ciekawostki (zasady, przepisy, proced... |
Mickey_SPE025 Użytkownik


Postów: 119
Data rejestracji: 25.02.11
Miejscowość: EPKA
Wiek: 44
 |
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /httpdocs/includes/bbcodes/code_bbcode_include.php on line 20
Transponder
To ja dodam od siebie, bo nie wszyscy wiedzą, że przy lotach IFR w przestrzeni C, przy braku kontroli ustawiamy transponder 2000, a nie 2200. 2200 jest poprawny w USA, natomiast dla Europy jest przyjęty 2000.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Michał
|
|
|
|
08-03-2011 13:13:37 |
RE:
Ciekawostki (zasady, przepisy, proced... | Edytowane przez
Andrzej_SPE011 08-03-2011 13:19:52
|
Andrzej_SPE011 Użytkownik

Postów: 551
Data rejestracji: 22.06.09
Miejscowość: Białystok/Chicago
Wiek: 50
 |
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /httpdocs/includes/bbcodes/code_bbcode_include.php on line 20
Michał, tak jak Rafał napisał. Gdzie to znalazłeś. Podaj źródło informacji, bo jakoś coś mi tu się nie zgadza. Jeśli nie jesteś pewien info. to nie wpisuj.
VFR - 7000 przy braku kontroli, lub w G
VFR - np. 7501 przydzielany przez kontro (TWR lub wyzej) przy odlocie z lotniska kontrolowanego.
Źródło: www.pl-vacc.pl - Szkoła kontrolerów. Zasady wykonywania lotów VFR w pl-vacc na VATSIM (moze przestarzale ale sa) , www.vatued.org
 |
|
|
|
08-03-2011 17:07:00 |
RE:
Ciekawostki (zasady, przepisy, proced... |
Okles Administrator


Postów: 278
Data rejestracji: 02.05.09
Miejscowość: EPMM
|
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /httpdocs/includes/bbcodes/code_bbcode_include.php on line 20
Co prawda nie mam w tej chwili namiarów na żadne materiały, ale to co mówi Michał, jest w 100% prawdą, 2000 to squawk domyślny dla lotów IFR w Europie. |
|
|
|
08-03-2011 19:23:41 |
RE:
Ciekawostki (zasady, przepisy, proced... |
Okles Administrator


Postów: 278
Data rejestracji: 02.05.09
Miejscowość: EPMM
|
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /httpdocs/includes/bbcodes/code_bbcode_include.php on line 20
Takie materiały na pewno są, jak znajdę, to podeślę . |
|
|
|
08-03-2011 19:59:31 |
RE:
Ciekawostki (zasady, przepisy, proced... | Edytowane przez
Mickey_SPE025 08-03-2011 20:32:28
|
Mickey_SPE025 Użytkownik


Postów: 119
Data rejestracji: 25.02.11
Miejscowość: EPKA
Wiek: 44
 |
Deprecated: Function eregi() is deprecated in /httpdocs/includes/bbcodes/code_bbcode_include.php on line 20
Andrzej_SPE011 napisał/a:
Michał, tak jak Rafał napisał. Gdzie to znalazłeś. Podaj źródło informacji, bo jakoś coś mi tu się nie zgadza. Jeśli nie jesteś pewien info. to nie wpisuj.
VFR - 7000 przy braku kontroli, lub w G
VFR - np. 7501 przydzielany przez kontro (TWR lub wyzej) przy odlocie z lotniska kontrolowanego.
Źródło: www.pl-vacc.pl - Szkoła kontrolerów. Zasady wykonywania lotów VFR w pl-vacc na VATSIM (moze przestarzale ale sa) , www.vatued.org[/q...
Zwróć uwagę, Andrzeju, że piszesz o lotach VFR, a ja o IFR. Informację uzyskałem bezpośrednio od Filipa Witczaka, który jest doświadczonym kontrolerem, podobne info przekazał mi Artur Grabski. Jest to gdzieś 'na piśmie', będę szukał, aż znajdę 
edit:
"Behemot"Dla IFR 2000, 2200 to w hAmeryce.
z tego wątku: http://forum.pl-v...;start=280
Ponieważ Behemot jest kontrolerem z warszawskiego Okęcia (prawdziwym), biorę Jego opinię za pewnik. Nie ustaję w poszukiwaniach tekstu pisanego 
edit2:
np tu: http://forums.vat...mp;start=0
BTW: Zachodni koledzy (zresztą w kraju również) mają głęboko w poważaniu przejmowaniem się takimi 'bzdurami'. SquawkBox i tak domyślnie ustawi 2200, więc po co się przejmować :/ Mnie zależy na 'as real as it gets', (choć w realu raczej zawsze ATC mi przydzieli kod transpondera), więc ustawiam 2000 w lotach po kraju i Europie, jeśli nie ma ATC.
Pozdrawiam
Michał
|
|
|